China - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu

China

Door: Irène

Blijf op de hoogte en volg Irène

24 September 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Lieve allemaal,

Hier dan eindelijk het eerste berichtje vanuit Azië!
De eerste vijf dagen hebben we in Beijing doorgebracht, wat een ontzettend leuke stad is dat! We zijn onder andere in de Verboden Stad geweest, hebben de muur beklommen (en die voor een groot deel voor onszelf gehad, echt fantastisch), en zijn in vele verschillende wijken beland waar we het dagelijkse leven van de Chinees even goed bekeken en ervaren hebben. Dit bestaat voor een deel uit het luidruchtig rochelen en spugen op de grond, hardhandig voordringen, in de rij staan voor vanalles en nog wat (vooral voor willekeurige security checks), het dragen van de meest vreemde modecombinaties-kleuren en prints die niet bij elkaar passen toch bij elkaar doen met natuurlijk een schattig Hello Kitty of dierenplaatje op de tas of shirt-, schoenen met plateauzolen ( zelfs teva's!!!!), spelletjes spelen op straat, evenals dansles krijgen op een parkeerplaats, staren naar vreemde buitenlanders zoals wij, foto's maken van alles, maar voornamelijk zo opvallend of onopvallend mogelijk van die rare buitenlanders, meteen 'no' antwoorden en heel onbegrijpend kijken als de buitenlanders iets vraagt - eerst met woorden, maar zelfs bij het handen en voetenwerk-. Maar alle gekheid op een stokje, we hebben het ontzettend naar ons zin gehad in deze goed gestructureerde stad en ons geen moment onveilig gevoeld. Vanuit Beijing zijn we per trein doorgereisd naar Pingyao, bekend om de traditionele huizen binnen de stadsmuren. Dit was mooi, maar helaas was het ontzettend toeristisch en totaal niet meer authentiek. Leuk voor een dag, maar helaas konden we nog geen trein boeken dus we zaten hier 3 dagen... Uiteindelijk hebben we maar een rust en plan/uitzoekdagje gedaan, wat eigenlijk helemaal niet zo verkeerd was aangezien het buiten pijpenstelen regende.
Ná Pingyao zijn we met de trein naar Xi'an gegaan. Hier hebben we het terracottaleger bezocht, een belangrijke archeologische vondst van China. Verder zijn we in Xi'an op zoek geweest naar nieuwe wandelschoenen voor Laura, ik heb werkelijk nergens zoveel outdoor winkels bij elkaar gezien, en nog kostte het flink wat uren om goede te vinden. Maar het is gelukt, want in China geldt wel: je kunt er alles kopen. Echt alles (behalve tampons dan). Één avond zijn we door Martin ( een oud huisgenootje uit Leiden die nu in China studeert) meegenomen om lokaal te eten, dat was ontzettend leuk! De avond erna hebben we weer met Martin en zijn Chinese vriendinnetje afgesproken en een hele gezellige avond gehad met deze twee locals. De dag erop met de nachttrein naar Chengdu. Hilarische momenten bij het in en uitklimmen van ons 3 verdiepingen hoge stapelbed, maar we zijn zonder ons te vervelen de 17 uur durende rit doorgekomen.
In Chengdu hebben we in het breedingcentre de reuzenpanda's en rode panda's bezocht, wat een fantastische dieren! Ik ga straks proberen een foto ervan te uploaden.
Op dit moment zitten we in Kuala Lumpur, de hoofdstad van Maleisië. Achteraf hadden we wel langer in China willen blijven, maar op een zwak moment in Pingyao waarop alles even moeilijk ging -vrijwel niemand spreekt immers Engels, non stop regen en treinen die een aantal dagen vooraf geboekt moeten worden- hadden we al een vlucht geboekt. Maar onze indruk van China is erg positief, dus we willen zeker nog een keer terug keren naar dit immens grote land!
Inmiddels hebben we onze tweede dag in Kuala Lumpur gehad en zijn we een beetje bekomen van de cultuurschok. In China is namelijk vrijwel iedereen Chinees (ook de toeristen), hier vindt je een diversiteit aan etniciteiten, we zijn er zo'n 15 graden en een hoop zonnestralen op vooruit gegaan en worden niet meer nagekeken alsof we vreemde objecten zijn, maar als blonde vrouwen die maar wat interessant zijn. We hebben bedacht dat we ons als object toch iets prettiger voelden...
Maar onze indruk van Maleisië tot nu toe is positief en we zijn verliefd op het lekkere eten hier.
Al met al, we vermaken ons hier prima en tot nu toe hebben we alles nog zonder problemen voor elkaar kunnen krijgen. Het duurde alleen soms iets langer, haha!
Heel veel liefs en tot het volgende bericht!!
XXX

• 24 September 2014 - 16:31

Marion Fokkinga:

Leuk om je avonturen te lezen !!! Was al benieuwd hoe het ging dus al gegoogled naar deze website, maar daar stond inderdaad nog niets op. Nog veel plezier en misschien tot in Cambodja :).

• 24 September 2014 - 16:50

Helga:

Komen jullie nog wel aan je rust toe,ha,ha. Prachtige avonturen.

• 24 September 2014 - 16:51

Marit Weijenberg:

Hee Irène!
    wat super leuk om iets van je te lezen, en JAAA PANDA's heel vet. Mooi dat China een goede indruk heeft achtergelaten bij je, ben benieuwd wat voor spannende avonturen je gaat beleven in Maleisië. Geniet ervan meisjes!
    Liefs,

• 24 September 2014 - 18:00

Hanna:

Ha, fijn om je 1e verslag te lezen vanaf ons ligbedje aan het zwembad in trulliland Ostuni! Mooie foto's:). We zijn benieuwd naar jullie ervaringen in Maleisië. Geniet ervan!

• 24 September 2014 - 18:45

Sylvana:

Leuk om een update te lezen :-). Ik keek er al naar uit. Geniet, want voor je het weet ben je in het koude NL. XX

• 24 September 2014 - 22:00

Pascal:

Hoi Irène, leuk zo jullie eerste ervaringen te lezen. Jullie hebben al heel wat moois gezien en meegemaakt! Veel plezier verder!
    Groetjes, Pascal

• 24 September 2014 - 22:35

Petra:

Wat is dat nou? Na 2 weken China al weer verlaten? Ach, na het rondje Azie kun je er zo weer heen toch! En die lege Chinese muur is echt super. Hoe was het eten? Nu beter zeker. Have fun. XXX

• 26 September 2014 - 13:10

Evita:

Leuk geschreven! Geniet, en laat ons maar meegenieten door jullie verhalen :-)

• 27 September 2014 - 10:40

Lies:

Ha Ietje en reismaatje, wat een fantastisch verslag weer! Ik kijk nu al uit naar de volgende! Heb het goed samen he! liefs!xxx

• 27 September 2014 - 18:22

Harry:

Hé wereldganger, goed te lezen dat het je bevalt! Ga vooral door met schrijven; is leuk om te lezen. Voor het geval dat je ook mannelijke lezers verwacht; op sommige onderdelen iets minder details is niet erg hoor :). Have Fun!

• 28 September 2014 - 12:44

Lidy:

Wat leuk je eerste verslag te lezen. Ben een beetje jaloers. Was ik maar wat jonger dan ging ik onmiddellijk ook zo'n reis maken!
    Groetjes, LIdy

• 29 September 2014 - 21:14

Corina Tollenaar:

Wat leuk je weer te volgen en je geweldige beleving gelezen te hebben.
    Groetjes tante Corina