Tripje Sulawesi dat Indonesie werd - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu Tripje Sulawesi dat Indonesie werd - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu

Tripje Sulawesi dat Indonesie werd

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irène

02 November 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Lieve allemaal,

Een paar weken later dan gepland, is hier dan toch eindelijk weer een update! Na Kuala Lumpur zijn we naar Sulawesi, Indonesie gevlogen. Hier hebben we de Toraja cultuur en vooral hun gewoontes wat betreft het begraven van hun doden beter leren kennen (hangende kisten in grotten, poppen voor de graven en baby's begraven in bomen). Ook hebben we een inwijdingsceremonie van een traditioneel huis gezien. In een notendop: dit ging vooral om het ter plekke slachten van vele varkens, een niet heel prettige bezienswaardigheid. Een leuke wandeling door kleine dorpjes in de buurt sloot de dag gelukkig toch nog positief af. In het midden van sulawesi hebben we vlakbij het Posomeer een fantastische plek ontdekt: Tentena. Een klein, nog niet zo toeristisch dorpje met heerlijke eetstalletjes en hele lieve, nieuwsgierige mensen. We zijn echt een beetje verliefd geworden op deze plek.

Na sulawesi zijn we met mantaroggen (met een spanwijdte van 4 meter!) gaan snorkelen op Bali en vanaf Yogyakarta hebben we eindelijk de mooie treinrit over Java gemaakt die we 2 jaar geleden hebben gemist. Prachtig uitzicht over de rijstterrassen, kleine dorpjes en bergen. Vanuit Bandung hebben we samen met wat andere backpackers dagtripjes gemaakt naar een krater en een prachtig kratermeer. De ervaringen in het openbaar vervoer zijn hierbij hilarisch. Je moet er even een aantal uur voor uit trekken, maar dan heb je ook wat: complete gezinnen, kippen, een pindaverkoper met twee enorme trossen (ong 1 bij 1 meter) pinda's en zelfs een straatkeukentje gaan allemaal mee in het kleine minibusje. Maar het openbaar vervoer betekent soms ook afzien: keer op keer van het kastje naar de muur gestuurd worden: de ene persoon die zegt dat de airco bus om 9 uur vertrekt, de volgende die zegt dat hij om 11 uur vertrekt. Ondertussen tientallen taxi- en buschauffeurs die de woorden 'no thank you' niet begrijpen en non stop vragen waar je heen gaat om je tegen een hoge prijs te willen brengen van je af proberen te schudden. Vervolgens blijkt er na een paar uur wachten geen airco bus te zijn en zit je 8 uur in de bloedhete bus (zonder raampjes) opgepropt peentjes te zweten. Maar het was het waard: we zijn uiteindelijk in Green valley beland, een prachtig subtropisch zwemparadijs in real life. we zijn van watervalletjes afgesprongen, zijn onder de rotsen van de watervallen geweest, als Jane (van Tarzan) aan een touw door de lucht geslingerd, eindigend in het prachtige, blauwe water en hebben door de grot gezwommen. Ook in de Green Canyon hebben we gezwommen: prachtig om te merken hoe klein je bent,zwemmend tussen de meters hoge rotsen van de klif.

Na een zwaar frustrerende dag in Jakarta (je wordt daar werkelijk ALTIJD van het kastje naar de muur -gestuurd -en ook weer terug-) hebben we zojuist een nacht doorgebracht op het vliegveld van Singapore. Een ware verademing om weer even te ervaren hoe het is om op een plek te zijn waar alles daadwerkelijk zonder problemen werkt en mensen je daadwerkelijk allemaal hetzelfde antwoord op je vraag geven. Dit hadden we echt even nodig om weer op te laden voor ons volgende avontuur waar we vandaag veilig zijn aangekomen: Vietnam!

Maar daar horen jullie later meer over:)
Liefs en nog bedankt voor alle lieve berichtjes

• 02 November 2014 - 18:26

Pascal:

Hoi Irène,
    Leuk weer jullie avonturen te lezen. Dat zwemmen met de mantaroggen moet fantastisch zijn geweest! Veel plezier in Vietnam!
    Groetjes, Pascal

• 04 November 2014 - 19:06

Pa :

Als ik dit allemaal lees springen de tranen in mijn ogen. zo verschrikkelijk veel afzien, zo verschrikkelijk veel hitte, zo verschrikkelijk veel mensen die jullie niet begrijpen, ik heb medelijden.
    geniet van de mooie dingen. :)

• 04 November 2014 - 22:47

Esther:

Wat een avontuurlijke reis! Heel veel plezier!

• 18 November 2014 - 23:07

Jeannette:

Hoi meisje,
    Je laat je niet gek maken, toen niet nu niet. Heerlijk om je verhalen te lezen. Al moet ik er wel af en toe lang op wachten. Wat ik wel mis is de aanvulling op jullie foto's. Ik wacht met smart. Nog heel veel plezier en hopelijk tot gauw bij je volgende verhaal. Dikke knuf.