Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu Vietnam! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Irène Leibbrand - WaarBenJij.nu

Vietnam!

Door: Irène

Blijf op de hoogte en volg Irène

02 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve mensen,

Het is alweer een maand geleden dat jullie voor het laatst iets hebben gehoord! Wat gaat de tijd toch hard, tijd voor een update!

In Vietnam zijn we eerst vanuit Hanoi (waar de mensen heel veel zonnebloempitjes op het terras wegknabbelen, t zijn net hamsters) naar Sapa vertrokken. In dit bergdorpje kregen we een echt kerstgevoel: koud, heel veel mist, regen en kerstlampjes! We hebben een eendaagse trektocht door de bergdorpjes met verschillende etnische groepen gedaan, wat eindigde in een grote glibber en glijpartij door de blubber! In Bac Ha, een ander bergdorpje, hebben we de zondagmarkt bezocht waar mensen van verschillende bergvolkeren uit de buurt hun boodschappen komen doen, allemaal nog in hun traditionele kledij met prachtige kleuren en patronen. Heel erg leuk om tussendoor te lopen.
Vanuit hier zijn we doorgereisd naar Cat Ba eiland, waar we met 2 andere backpackers een dag over het eiland zijn gefietst (met prachtige uitzichten!), en zowel met de boot als met de kayak als zwemmend tussen se overweldigende karstgebergte zijn geweest. We waren vrijwel alleen waardoor we dit fantastische natuurgebied goed op ons konden laten inwerken. Zeker een van de hoogtepunten van Vietnam!
We hadden nog geen genoeg van deze prachtige bergen dus we zijn in de buurt van Ninh Binh met een roeibootje door de mooie tunnelgrotten van Trang An gedobberd en hebben daarna de nachttrein naar Hue genomen waar we naar de koninklijke graftombes zijn gefietst. Ook heb ik hier een mooie jumpsuit (broekpak) gekocht. Toen ik hiermee over straat ging werd ik meteen in verschillende naaisalons op de foto gezet en werd de jumpsuit van onder tot boven bekeken hoe ie in elkaar zit. Vietnamezen kunnen alles kopiëren, dus ik ben bang dat heel Hue inmiddels volhangt met mijn jumpsuit... Daar ging m'n unieke kledingstuk, haha!
Vanuit Hue hebben we een prachtige treinrit gemaakt naar Danang, om hier de lokale bus te pakken naar Hoi An, een koloniaal stadje met vele winkeltjes waar ze kleding op maat maken, historische huizen, een grote markt en overal kleine lampionnetjes (ook in de rivier!) die savonds de stad een romantische sfeer geven.
Na Hoi An weer terug naar Danang voor de Marble Mountains, dit zijn vijf bergen met hierop verschillende tempeltjes, grotten en beelden. vooral leuk omdat er op elk paadje wel weer iets anders moois te vinden was. Ook zijn we die avond naar de bioscoop geweest! Gelukkig was het een Engelse film (Hunger games deel 3) met Vietnamese ondertitels dus prima te volgen. Toen we na de film naar buiten liepen, waren we helemaal een beetje ontheemd omdat we even zo erg met onze gedachten ergens anders hadden gezeten.. Was een rare gewaarwording.
Onze reis vervolgde zich verder naar het zuiden, waar de mensen steeds vriendelijker worden, het eten steeds lekkerder en de zon steeds meer schijnt. In Dalat hebben we een prachtige waterval gezien (en hadden we een dronken gids...) en in Mui Ne hebben we ons even een dag lang op het strand gevleid om even bij te komen van alle lange reisdagen en vele indrukken. Hierna door naar Ho Chi Minh City, de stad van de vele brommertjes. We hebben een paar leuke wijken ontdekt en zijn naar een indrukwekkende tentoonstelling over de Vietnamoorlog geweest. Vooral de foto's van mensen die slachtoffer zijn geworden van de napalmaanslagen, waren heel schokkend. Ook hebben we de tunnels van Cu Chi bezocht. Dit is een ondergronds gangenstelsel waar de communistische strijders hebben geleefd tijdens hun strijd met de Amerikanen. We hebben zelf door de tunnels gekropen, wat een ontzettende claustrofobische ervaring is dat! Ondanks dat deze tunnels groter waren gemaakt voor de toeristen, was het voor mij zelfs nog krap. Ook was het pikkedonker en zag je geen hand voor ogen. Het is gewoon niet voor te stellen dat hele families maandenlang zo onder de grond hebben geleefd. Ik vond deze tunnel van maar 30 meter lang al eng genoeg zonder oorlog boven de grond!
Na Cu Chi zijn we doorgereisd naar Can Tho om de drijvende markten op de Mekong delta te bekijken. leuk om te zien hoe het dagelijkse leven op het water eraan toegaat. Ook tijdens deze reis (met vele lokale bussen) merken we weer hoe lief en behulpzaam de mensen hier zijn.

Na genoten te hebben van deze reis door het mooie en afwisselende Vietnam hebben we besloten om voor nu afscheid te nemen van Azië; van de hurkwc's (die we oprecht zijn gaan waarderen), de op de grond liggende mensen in de trein, de op de grond spugende mensen, het onderhandelen om daadwerkelijk alles (zelfs flessen water, bustickets, hostels, eten en souvenirs en ga zo maar door), de oneindige hoeveelheden rijst en noodles, en de altijd langsscheurende brommertjes. Het is tijd om een nieuw avontuur op te zoeken in een ander werelddeel.... Op naar Nieuw Zeeland!!!

Heel veel liefs XXX

P.s. Bedankt voor jullie reacties! Is leuk te merken dat jullie meegenieten!!

P.p.s. Er staan wat foto's in het fotoalbum!

• 02 December 2014 - 17:24

Marion:

Heel veel plezier in Nieuw Zeeland. Hoop dat jullie daar ook zulke mooie dingen meemaken als in Vietnam. Kijk nu al uit naar jullie reisverslag.

• 02 December 2014 - 17:43

Helga:

Wat een wereldreis en dat alleen al in Vietnam. Ik ben benieuwd of je in nieuw zeeland ook zoveel meemaakt. Let op de border security, die schijnt nogal streng te zijn. Tenminste volgens de tv serie. Geen etenswaren en planten importeren.ze zijn nogal bang voor beestjes e.d. Misschien zie je Sinterklaas nog want dat schijnen de geëmigreerde Nederlanders ook te vieren.

• 02 December 2014 - 21:37

Hanna:

Hoi meis,
    Mooi verslag en zo herkenbaar:) ook. Geeft herinneringen aan onze vietnamreis van een paar jaar geleden.
    Je foto's zijn inmiddels gedownload van dropbox en op onze pc gezet. Dré en ik krijgen er een beetje heimwee van:)

• 02 December 2014 - 23:14

Johan Moerman:

Hallo Irene!
    Weer een mooi en interessant verslag hoor! Je beleeft te veel om alles op te schrijven natuurlijk.
    Maar ik krijg toch een aardig beeld van jullie belevenissen! De foto's komen ook goed over!
    Geniet er maar van! Je meelevende en een tikkeltje jaloerse buurman Johan

• 02 December 2014 - 23:41

Astrid:

Hoi Irène,

Ik zat net te denken, hoe het met je zou zijn...zit er een weer een reisverslag in de mailbox. Heerlijk om te lezen! Geniet en reis lekker verder. Ik kijk uit naar het volgende verslag. Hier wordt het inmiddels kouder, staat Sinterklaas bijna voor de deur en verlang ik naar een weekje vrij tussen kerst en oud en nieuw.
    Veel liefs, Astrid

• 03 December 2014 - 07:56

Sylvana :

Wat een verhaal weer! Heerlijk zeg!! Geniet in Nieuw Zeeland

• 03 December 2014 - 17:21

Mia:

Kind wat beleef je veel. Leuk verslag hoor.
    Op faceboek had ik al foto's van je gezien.
    Veel plezier in Nieuw Zeeland.
    Liefs van, Mia

• 03 December 2014 - 20:35

Esther:

Een genot om je verslagen te lezen, alsof ik zelf meereis. Heel veel plezier in New Zealand, een prachtig land! En je brengt daar, naar ik aanneem, de kerstdagen door. Dan is het helemaal goed gepland. Kerst in de zomer, met die rode kerstbomen, de Pohutukawa, in bloei. Prachtig gezicht!
    Heel veel plezier verder.
    Liefs van Esther

• 04 December 2014 - 11:15

Corina Tollenaar-Tjerks:

Lieve Irène,
    Wat spannend dit te lezen en mee genomen te worden in je beleving. Een geweldig avontuur ik zie weer uit naar het volgend verslag.
    Groet tante Corina

• 29 December 2014 - 15:03

Carla En Marjolein:

hoi irène,
    heerlijk om je al verslagen te lezen (hadden we nog niet gedaan)
    wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken
    en nu al weer in nieuw zeeland, het klinkt allemaal echt te gek
    en wat een ervaringen doen jullie op, zeker met het ov
    meiden geniet ervan en we lezen graag weer jullie volgende verslag
    happy newyear, liefs carla en marjolein